St Lucia Wetlands, donderdag 26 augustus

26 augustus 2010 - St Lucia, Kwazulu Natal, Zuid-Afrika

Maandag ochtend zijn we er met een gids op uitgtrokken om een wandeling door het park te maken. Op zich al spannend genoeg, aangezien we er al onder andere leeuwen en neushoorns hadden gezien, maar toen de ranger ook nog eens met een geweer aan kwam lopen, werd het toch wel serieus. Het was een mooie wandeltocht. We hebben op zich niet heel veel gezien qua dieren, maar geloof dat ik dat ook niet zo erg vind. Wel hebben we veel sporen en ook verse sporen van een neushoorn gevonden Hij was dus wel in de buurt. En mijn schoenen ga ik voorlopig niet wassen want daar zit inmiddels een aardige verzameling onder: neushoorn poep, olifanten poep, enz. En dat is natuurlijk wel bijzonder... :). Wel een hele bijzondere ervaring om daar zo rond te lopen. Je weet dat er van alles woont en loopt en is toch even anders dan vanuit je veilige wagen naar buiten te kijken... En de natuur is echt erg mooi. Zo stil ook. Je hoort niks anders dan vogels en geruis in de struiken.

Daarna was het plan vroeg uit te checken bij Hilltop in Hluhluwe park en op naar St Lucia.... Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.... Er bleken wat problemen te zijn met mijn creditcard. Betalen lukte dus niet. Cash was er niet genoeg. Bellen met de abnamro hielp ook niet. Oplossing: park uit, op naar het dichtsbijzijnde dorp met bank en daar geld pinnen. Onze baggage achter latend als onderpand (geloof dat onze bagage bij elkaar minder waard was dan de openstaande rekening, maar toch..). Eenmaal bij de bank aangekomen bleek ik zo'n suf konijn te zijn om mijn pinpas in mijn backpack te hebben laten zitten (die dus nog in het park stond...). Toen werd het lastig!! Marcel kon 2 keer geld uit de muur krijgen en toen hield het op. Even rekenen, maar was nog niet genoeg cash.... Uiteindelijk hebben we alle euro's die we nog hadden bijelkaar opgeteld en omgewisseld voor Randen. En ja hoor!!! We hadden precies genoeg cash geld om te betalen. We hielden zelfs nog een rand of 40 over (ong 3,50 euro). Terug racen naar het park, park weer in, betalen en ja toen konden we eindelijk weg.

Via een weg die ons door het zuidelijke gedeelte van Hluhluwe park bracht zijn we richting de zuidelijkste uitgang gereden. Daar hadden we onderweg nog even een super gaf moment!! Ik had nog maar net de wens uit gesproken om een neushoorn van dicht bij te willen zien (we hebben er al meerdere gezien, maar altijd op min. 50 m afstand), toen er rechts van de wagen een neushoorn in de berm liep.... :)

Ik ben hem langzaam gevolgd (durfde er ook niet voorbij te rijden) En zo zijn we al foto makend en langzaam rijdend de neushoorn gevolgd. Tot hij vlak voor onze neus de weg overstak. Daar stond zij even stil toen ik moest hoesten (vanaf aankomst in Kaapstad ben ik al verkouden en loop ik flink te kuchen). De neushoorn stond meteen stil en keek eve onze kant uit. Op dat moment schrok ik wel even.... wat als hij boos onze kant op zou komen? Ik had de versnelling al vast in zijn achteruit gezet en stond klaar om gas te geven en achteruit te rijden, maar zij besloot haar energie niet aan ons te verspillen. Gelukkig maar!

Eind van de middag kwamen we aan in St Lucia. Een dorp in het wetlandpark. Dit dorp wordt aan drie kanten omsingeld door water: 2 kanten het St Lucia meer en aan en kant de indische oceaan. Het dorp bestaat uit allemaal dure grote luxe ogende villa's. In het meer leven onder andere nijlpaarden en krokodillen. De nijlpaarden mken soms en ommetje door het dorp. Dit hebben we nog niet gezien.

Dinsdag 24 augustus hebben we een boottocht gemaakt over het meer. Erg mooi!! We hebben onwijs veel nijlpaarden gezien en een aantl krokodillen en wat vogels. De nijlpaarden zijn haast niet te missen. Ze zoken ene leuk stekkie op en gaan daar met zijn allen op een kluitje liggen en liggen en liggen. Meer lijken ze niet te doen.

Woensdag 25 augustus zijn we het Wetlnd Park ingegaan. Marcel twijfelde eerst nog of hij wel mee zou gaan. Hij heeft iets opgelopen en moet regelmatig een sprintje naar de wc trekken. Ondanks dat we die dag ongeveer het zelfde hebben gegeten, heb ik gelukkig nergens last van. Uiteindelijk is Marcel megegaan en heeft de auto bewaakt (lees is in de auto gaan slapen) terwijl ik snorkelend de oceaan probeerde te verkennen. De stroming was echter wel sterk en de snorkels werkten niet echt mee. Hierdoor zag ik weinig en kreeg ik steeds water binnen. Aangezien het voor het eerst echt een mooie stranddag was, besloot ik de vissen te laten voor wat ze waren en lekker op het strand te gaan liggen. Wat heb ik daar van genoten!!!!

Toen terug het park door en dieren spotten. We hebben er weer heel wat gezien. En ik heb het geloof ik al een paar keer geschreven, maar ook hier was de natuur erg mooi!!! En zo bizar: kijk je links van de weg is het grasachtig en groen, rechts van de weg ziet het er totaal anders uit. Gele bloemen en bomen. Elke km verandert het weer opnieuw van kleur en begroeiing.

S' avonds heb ik me laten verwennen door een masseur. Heerlijk zo'n massge.

Vanmorgen ben ik met een gids en zijn 2 stagiaires op pad gegaan om vogels te spotten. Dat was weer een bijzondere ervaring. Je loopt toch weer rond waar ook al die grote beesten lopen. Op eens zag ik iets groots in mijn ooghoeken en vroeg de gids wat dat was. Het bleek om een buffalo te gaan en hij zei dat we snel moesten lopen. En vooral niet wachten tot het dichterbij kwam. Even spannend.. Ik zie graag dieren, maar wel vanaf een respectabele afstand, zeker lopend...

Straks vertrekken we richting Ballito of een ander dorpje ernaast. Aan het strand. Daar slapen we nog 1 nachtje en dan morgen middag de auto inleveren en vanuit Durban naar Johannesburg vliegen en dan s' nachts naar Nederland. En dan zit het er op...

En dan terugkijken op ee nheerlijke vakantie in ee bijzonderland met hele vriendelijke mensen!!!! Jammer dat er via het nieuws vooral de slechte verhalen naar buiten komen over Zuid Afrika. We zijn alleen maar vriendelijke mensen tegen gekomen!

1. Papa en mama:
    26 augustus 2010
    We hebben je reisverslag weer met veel plezier gelezen. Snel gegaan hè die drie weken vakantie, maar je hebt heel wat gezien en veel foto's gemaakt, dus veel om op terug te kijken. Leuke foto's trouwens, we hebben ze alle 48 bekeken. Liefs en dikke kus, tot zaterdag. Papa en mama.
  2. Marja Polman-Roelofsen:
    26 augustus 2010
    Wat een spannend reisverslag weer, jammer dat het er weer op zit.
    Pa en ma zullen wel blij zijn als je weer voet op Hollandse bodem zet!!
    Want echt zonder gevaar was het volgens mij niet.
    Voorlopig ka je nog wel teren op de mooie herinneringen lijkt me.
    Ik wens je een fijne en goede terugreis en wellicht tot ziens!
    Lieve groet, Marja Polman-Roelofsen
  3. Annette:
    Hoi Lieverd,
    Misschien lees je het pas als je weer thuis bent. Maar wil toch nog even reageren. Ik vind het heel fijn voor je dat je de kans hebt gehad al die leuke , mooie en spannende dieren te zien. Fijne reis terug, hoop je snel te spreken. Zullen we dan weer samen koken? dan kan je alles vertellen.

Liefs Annet
  4. Marc:
    27 augustus 2010
    Zal ik dan helpen bij het opeten ;-) Fijne reis, en tot snel.