Mexico 2018 Queretario-San Miguel de Allende-Guanajato

6 februari 2018 - Morelia, Mexico

Maandag 29 januari vertrok ik richting Mexico. De vlucht verliep prima. Dat de middelste stoel leeg was, hielp daar ook bij. Lekker wat meer ruimte. In Mexico City kreeg ik tot mijn schrik te horen dat het daar 8 graden was. en dat terwijl ik zo veel uitkeek naar zon en warmte...

In Mexico werken ze tegenwoordig met een handig systeem. Je koopt een kaartje voor de taxi bij het loket. Je egt waar je heen wil en betaalt daar de reis. Weet je in ieder geval zeker dat de prijs klopt. De taxichauffeur was vriendelijk en vroeg me de oren van het hoofd. Een van zijn vragen was waarom ik toch voor dat hotel, Seoul, had gekozen. Volgens hem was de buurt niet ok en kon ik beter niet naar buiten gaan. Gelukkig was het hotel daarop voorbereid. Ze hebben een menukaart en laten eten bij je op de kamer bezorgen. Prima  voor de eerste avond na een lange vlucht.

De volgende ochtend vertrok ik naar Queretario. Een van de koloniale steden. Een prachtige stad vol mooie gebouwen, kerken, gezellige pleintjes. Ik sliep in hotel Hidalgo, een prachtig oud koloniaal gebouw. De eerste avond op zoek naar een restaurantje was het erg koud.... een graag of 6. Tja dat heb je in de bergen. Al was het volgens de locals wel kouder dan normaal. En dan zie je dus vooral restaurantjes waar je buiten kan eten. Op een niet verwarmd terras. Dar was ik niet echt op gekleed. Gelukkig vond ik toch een plekje binnen. Met een extra deken ben ik de nacht ook prima doorgekomen.

Woensdag 31 januari ben ik het oude centrum van Queretario gaan erkennen. Zoals eerder beschreven: erg mooi. Ook een gemoedelijke stad. En met het zonnetje erbij en mijn vest aan, overdag prima te doen.

Donderdag 1 februari stond in het teken van kaas en wijn: een toer door de omgeving. De toer zelf was best ook, maar had betere meegemaakt. De omgeving was wel erg mooi en de groep Mexicanen waar ik de toer mee volgde, maakten het tot een topdag. Wat een lol hebben we gehad. Alsof we elkaar al jaren kende. Zo fijn dan om ook Spaans te kunnen spreken.

De toer begon bij een kaasboerderij. Eerst een wandeling over het terrein. Kennismaken met het hoofddier: een Nederlandse koe. Daarna uitleg gekregen over hoe kaas wordt gemaakt en toen mochten we eindelijk kaas proeven.

De volgende stop was in het Magische dorpje Tequisquiapan. Het dorpje wordt magisch genoemd omdat het als een van de 7 behoort tot de mooiste dorpjes in de omgeving. Hier hebben we gezellig samen lunch gegeten.

Daarna was het tijd voor wijn. In 2 wijnhuizen kregen we een rondleiding. Veel uitleg en alles in het spaans. ondertussen was mijn concentratie wel wat weg. De uitleg ging dus wat langs me heen. In elk huis hebben we 1 wijntje mogen proeven. Een paar groepsgenoten besloten een paar flessen mee te nemen. Tijdens de rit naar Pena de Bernal werden deze meteen soldaat gemaakt. De sfeer zat er goed in...  ;-)

Vanaf het laatste dorpje had je goed uitzicht op een enorme rotsblok. De op een na grootste ter wereld. Verschillende theorieën over hoe het daar was gekomen: door aliens, meteoriet inslag, vulkaanuitbarsting...kies maar wat jee het meest geloofwaardig vindt. Als je een formulier ondertekende mocht je deze ook beklimmen. Ik heb vriendelijk bedankt......

Vrijdag 2 februari ben ik samen met een stel uit de toer met een uber naar San Miguel de Allende gereden. Ook echt een mooie stad. Niet voor niks uitgeroepen tot de mooiste stad. Straten met prachtige gebouwen kleurrijk tegen een heuvel opgebouwd. Ik sliep in Spa Hotel Casa de Misionero. Dus meteen bij aankomst een pakket geboekt voor de volgende dag. Daarna de stad verkend. Zoveel gezellige pleintjes...Zonnetje er lekker bij. En ton dat magische moment dat je denkt: pfff toch wel warm met dat vest aan....Eindelijk uit en de zon lekker op mijn blote armen voelen. Heerlijk!!

De stad zelf zat vol met Mexicaanse toeristen. Zij hadden dit weekend vrij ivm de viering van de grondwet. Soms struikelde je zowat over de mensen. Maar wel een gezellige drukte. En als je de toerist uithangt, moet je het goed doen.... dus ook de toeristentrein in. Al is het alleen maar omdat ik niet het hele stuk naar het uitzichtpunt zelf wilde lopen... In het treintje zat een gids zich flink uit te leven. Te horen aan  het gelach van de anderen was hij echt heel grappig. deels begreep ik hem wel, maar grapjes zijn toch wat lastiger. In ieder geval bracht hij het vol passie en drama en humor.

Zaterdag 3 februari heb ik een 2 uur durende massage, scrub, hotstone massage en gezichtsbehandeling gehad. Heerlijk!!! Toen nog uitgebreid gelunched op het grote plein, ondertussen mensen kijkend. Wat een drukte. overal viel wel wat te zien: de ballonnenverkoper, de man met een hele stapel hoeden op zijn hoofd, de vrouw die de zelfgemaakte poppetjes verkocht, de 2 enorme poppen die rondliepen....De man die met zijn broek op zijn knieën door de straat liep.... Bijna jammer om weg te gaan. Toch eind van de middag de bus naar Guanajato gepakt. Op naar Casona de las Aves. Een hotel met een geweldig uitzicht over de stad.

Zondag 4 februari heb ik het oude centrum van Guanajato verkend, waar het nog drukker was. De kerken en tempels had ik wel een beetje gezien....Dus na een lekkere lunch besloot ik naar het mummiemuseum te gaan. Daar aangekomen stond er een enorme rij. Even twijfelde ik. Tot ik aangesproken werd door een knappe mexicaan. We raakten aan de praat en volgens hem moest ik echt het museum zien. Dus uiteindelijk sloot ik me bij zijn vriendengroep aan en ging in de rij staan. Uiteindelijk bleek de wachttijd in de rij naar binnen en in de rij naar buiten langer dan de tijd die ik daadwerkelijk in het museum was. Een beetje luguber en anders dan anders museum. Met dus vooral veel gemummificeerde mensen die ze in de loop van de jaren hebben opgegraven. Zowel volwassenen als een paar kindjes. De meeste waren zo goed bewaard gebleven dat je soms nog de wimpers of baardharen zag.

Eenmaal het museum uit was het tijd voor selfies met de Mexicanen, een drankje en toen gingen we ieder weer ons eigen kant op.

Tijdens de nacht nog een kort avontuur gehad.... ik bleek per ongeluk de deur van mijn badkamer op slot gedraaid te hebben, terwijl ik zelf dus niet in de badkamer was. Tja en dan moet je midden in de nacht in ene naar de wc en krijg je met geen mogelijkheid de deur open.... dus toen maar weer aangekleed en hulp ingeschakeld. Saai is het nooit op reis...

Maandag 5 februari heb ik heerlijk uitgeslapen en uitgebreid ontbeten om vervolgens de bus naar Morelia te pakken. De bussen waren in mijn herinnering al goed in Mexico, maar ze zijn helemaal met de tijd meegegaan. Het lijkt bijna of je een vliegtuig instapt. Bij sommige busstations moet je je bagage door de scanner halen, net als op het vliegveld. Vloeistoffen doen ze gelukkig niet moeilijk over. En voor je de bus ingaat, krijg je een tasje mee met drinken, wat lekkers voor onderweg en oortjes. Bijna elke bus heeft tv schermen net zoals in het vliegtuig met filmpjes, games en radio. Toilet aan bord en ruim beenruimte (daar kunnen sommige vliegtuigen nog een voorbeeld aan nemen!) en soms zelfs WIFI.

Vannacht heb ik dus geslapen in Morelia, Hotel Real de San Juan. Een heerlijke ruime kamer, hete douche en betere temperaturen.

En nu eerst ontbijten en de stad verkennen!

1. Papa en mama:
    6 februari 2018
    Heel leuk om het eerste hoofdstuk van je 2e reis in Mexico te lezen. Kijken uit naar je volgende verhalen. Liefs van papa en mama.
  2. Jennifer:
    Klinkt weer geweldig!
  3. Annette:
    6 februari 2018
    Gelukkig is het met de zon en warmte nog goedgekomen. 😁
  4. Aynur:
    6 februari 2018
    Wat een leuke verhalen en belevenissen! Kaas...wijn...als een God in Mexico! We wachten de rest af! X