Placencia - Tabocco Caye - Caye Caulker

8 augustus 2015 - Houston, Texas, Verenigde Staten

Woensdag 29 juli heb ik wat rond gelopen in het stadje en vooral geluierd en gelezen. Ik ben nog toegezongen door iemand op het strand in het Garafunda, een van de talen die hier gesproken wordt. Iet wat ongemakkelijk, zeker daar hij niet echt kon zingen...
Heerlijk een paar dagen rustig aandoen. Dat het de dagen erna nog rustiger en relaxter zou worden, wist ik toen nog niet....

Donderdag 30 juli nam ik de bus naar Dangriga om een taxi boot naar Tabocco Caye te nemen. Daar ontmoette ik Lisette uit LA. Een gezellige en reislustige meid die net als ik alleen rond reist. De heenreis was best een uitdaging. Zeker het eerste stuk. De boot stuiterde over het water. Niet comfortabel. Maar je moet er iets voor over hebben. ..
We vaarden nog langs een ander eilandje waar we wat mensen af zetten. Zij werken in een resort op een privé eiland. Een nacht kost iets van 4000. We hebben niet eens gevraagd of dit us dollars was of belizian dollars...

Tabocco Caye was echt super relaxed. Het is een piep klein eilandje met in verhouding best veel huisjes, 30 tot 50 inwoners, veel palmbomen een barretje en wat cabanas. Ik sliep in Tabocco Paradise hotel. Niet verkeerd gekozen die naam.
Ik sliep in een kleine cabana die deels over de zee hing. Met een veranda met hangmat en hangstoel met uitzicht op een prachtige groene zee.
De dagen erna heb ik veel tijd door gebracht in mijn hangmat en genoten van de rust en stilte en het uitzicht. Zo nu en dan vloog er een fregatvogel of pelikaan voorbij of zwom er een rog langs.
Drie keer per dag ging de bel en stond het eten klaar. Best wel even lekker om niet na te hoeven denken waar, hoe laat en wat je gaat eten.
Tussen het luieren en eten door heb ik gesnorkeld, met de locals gekletst en veel lol gehad met Lisette.
Als je van rust en lezen houdt, het ideale eiland!

Na 3 nachten was ik toch wel weer een beetje toe aan iets meer leven in de tent en ging ik op zondag 2 augustus met de boot terug naar Dangriga. De terugreis was gelukkig een stuk relaxter.

In Dangriga Namen Lisette en ik beiden de bus naar Belmopan. Van daar zouden onze wegen scheiden. Zij naar San Ignacio en ik naar Caye Caulker. Met het vooruitzicht dat we elkaar in een aantal dagen weer zouden zien als zij ook naar Caye Caulker kwam.

Op Caye Caulker was het even zoeken haar een hotel waar ik 5 tot 6 nachten kon slapen. Uiteindelijk eindigde ik in Tropical Paradise hotel. Ze konden me niet alle nachten in 1 cabana bieden, maar wel rondschuiven. Dus daar deed ik het maar mee. Dan kon ik in ieder geval in het zelfde hotel blijven.
De Cabanas waren lekker ruim en met uitzicht op de zee.

Maandag ochtend 3 augustus kwam tijdens het ontbijt Lisette binnen wandelen. Na 1 nacht in San Ignacio had ze het daar wel gezien. Het contrast met Tabocco Caye was te groot.

De dagen erna hebben we regelmatig samen gegeten, ergens wat gedronken en een snorkeltoer gedaan.

Dinsdag 4 augustus heb ik Blue hole toer gedaan. Na 2 uur varen, waarvan het eerste deel stuiterend over het water, stopten we eerst bij de Blue hole om te snorkelen of te duiken. Van het water is het niet heel goed te zien, maar the blue hole is een van de bekendste plekken in Belize.
Daarna door naar Half moon Caye, waar we eerst gesnorkeld hebben en later geluncht. Ook heb ik er een wandeling gemaakt naar de uitkijktoren. Vanaf daar kijk je neer op de vogels die daar nestelen: fregatvogels en red footed boobbies. Het eiland zelf was trouwens ook prachtig, omringd door een turquoise zee.

Woensdag 5 augustus deed ik samen met Lisette de Chan hole toer. Echt een aanrader! En dat ondanks de vreselijke stortbuien die we in het begin hadden.
Meteen in het gein heb ik al zeker 6 zeeschildpadden gezien. Later nog nursesharks, heel veel prachtige vissen, verschillende roggen en 2 zeekoeien. De laatste had ik nog nooit eerder gezien. Echt gaaf!

Donderdag 6 en vrijdag 7 augustus heb ik vooral in de zon liggen lezen en gerelaxed.

En nu ben ik op het vliegveld in Houston. Vanmorgen ben ik in een klein vliegtuigje in 10 minuten, mijn kortste vlucht ooit, naar het internationale vliegveld gevlogen en vanaf daar naar Houston. Nog een uurtje en dan vlieg ik naar huis.....