Panama city!

3 februari 2017 - Zaandam, Nederland

Zondag 29 januari was het zover: mij reis naar Panama begon om 5 uur s morgens. Met mijn nieuwe backpack brachten mijn ouders me naar het vliegveld. Een tikkie zenuwachtig doordat mijn paspoort net niet nog 6 maanden geldig was. Volgens de ambassade die ik gebeld had, was dat niet erg. Maar eerst zien dan geloven... Gelukkig bleek het inderdaad geen probleem te zijn.

De vlucht naar Frankfurt was om voor ik het wist. Na een korte pauze zat ik in het vliegtuig naar Panama city. Een lange vlucht maar met voldoende films om te kijken en wat hazeslaapjes tussendoor kom je een heel eind. Ondertussen zorgde een familie naast me ook voor vermaak. Zij kauwen en herkauwen en herherkauwden in stereo kauwgom. En dat de hele vlucht lang. Daar moet op geoefend zijn...

Eenmaal in Panama had ik al snel mijn backpack terug en voor ik het wist zat ik in de taxi naar Casa Nuratti in Casco Viejo. Het hotel is best ok. De mensen die er werken maken het een superfijne plek. Erg gastvrij en behulpzaam. Ze weten me alles te vertellen over de omgeving en regelen tours en taxi's voor me.

Maandag 30 januari heb ik de buurt verkend. Van plein naar kerk naar restaurantjes naar nog meer pleinen en kerken. En een gaaf uitzicht op de skyline.

Dinsdag 31 januari stond een bezoek aan een Embera dorp op de agenda. Deze oorspronkelijke bewoners hebben het voor elkaar gekregen om hun cultuur vast te houden. Ze leven nog grotendeels zoals ze altijd geleefd hebben. Ze dragen nauwelijks kleding. De mannen een lendelap, de vrouwen vrolijk gekleurde rokjes. Hun lichaam zwart door een sap uit een vrucht dat ze over hun lichaam smeren. Soms gewoon effen zwart. Soms met prachtige motieven erin. Dit beschermt hen tegen de zon en muggen.
Na een rit van bijna 2 uur en een boottocht van 45 minuten in een grote kano met motor inclusief 2 megaplensbuien, werden we warm verwelkomt in hun dorp. Na een uitleg over hun cultuur en wat kleine demonstraties van manden vlechten, kregen we een lekkere lunch voorgeschoteld in bakjes van gevouwen bananen bladeren. Vis met gebakken bakbanaan en vers fruit. Daarna een rondsturen door het dorp, langs het schooltje en showen ze hun dansen. Wij werden ook uitgenodigd om mee te doen. Dus heb ik de Embera Salsa gedaan. Erg interessant om te zien hoe ze leven en ondanks alle westerse invloeden hun cultuur weten te behouden. Na nog een gratis douche (plensbui) was het tijd om terug te gaan.

Woensdag zou ik een boottocht over het Panama kanaal maken. Al zeer vroeg stond ik paraat in de haven. Echter bleek de organisatie de verkeerde tijd en locatie doorgegeven te hebben aan de mensen in mijn hotel. Met wat hulp van locals geprobeerd te achterhalen waarom er niemand van mijn tour was. Uiteindelijk bleek dat het volgeboekt was ondanks dat ik gereserveerd had. Kortom: de tour ging niet door en ik besloot dat deze organisatie het heen en weer kon krijgen. Plan snel omgegooid en naar de ruïnes van Panama Viejo gegaan. Niet super indrukwekkend zoals veel mayatempels die ik al gezien heb. Maar even goed leuk om gezien te hebben. Na een uitgebreide lunchpauze in Via Argentinia door naar het Biomuseum. Een prachtig kleurrijk gebouw. Tijdens mijn rondwandeling in Casco Viejo was mijn oog er al opgevallen. De felle kleuren aan de overkant van het water hadden mijn aan dacht getrokken. Een bijzonder museum wat op interessante manier weet uit te leggen hoe Panama ontstaan is door platen die over elkaar schoven en zo vulkanen deden ontstaan. Panama werd zo een landbouw tussen Noord en Zuid Amerika zorgde voor migratie van dier en mens over en weer. Met een prachtige film die gespeeld werd op beeldschermen links, rechts, onder en boven je. Echt gaaf. Net alsof je zelf tussen de dieren staat.

Met een heerlijke frozen latte chai de zonsondergang vastgelegd.

Donderdag ben ik samen met José, een van de jongens die in het hotel werkt, naar Parc Metropolitan gegaan. Ondanks dat hij net begin 20 is en als Venezuelaan een compleet andere leven heeft gehad hebben we een leuke klik en superleuke gesprekken. Interessant hoe hij is opgegroeid, bijna ontvoerd, gevlucht en toch zo positief in het leven staat. En wat een humor. Super gezellig om zo samen het park door te gaan. We hebben een luiaard gezien, een aantal kleine aapjes, schildpadden, hagedissen die over water rennen, vogels en een klein bruin beestje dat leek op een kruising tussen een konijn en grote rat...

En nu is het vrijdag. Vanmiddag ga ik op ieuw naar het Panama kanaal. Alleen dit keer zonder tour. Na mijn vorige ervaring had ik daar geen zin meer in. En zaterdag vertrek ik voor 3 nachten naar San Blas. Een eilandengroep voor de kust van Panama, gerund door indianen. Nauwelijks stroom en geen internet. Verplicht relaxen, snorkelen en lezen.... dat moet lukken.

1. Jennifer:
    3 februari 2017
    Hè hè, eindelijk weer een Sylvia avontuur weblog... altijd leuk om te lezen! Veel plezier nog! Kus jen
  2. Sylvia:
    Dank je wel lieverd!
  3. Annette:
    3 februari 2017
    We zaten er al op te wachten... leuk verslag! Ik hoop dat je aan het genieten bent!
  4. Sylvia:
    Genieten doe ik zeker!
  5. Papa en mama:
    7 februari 2017
    Lieve Sylvia, Fijn, dat je reis goed verlopen is. Je bent al weer lekker actief. Veel gezien en gedaan in je eerste week. Hier is ook alles goed. Veel liefs, dikke kus.