El mitad del mundo

21 juni 2009 - Quito, Ecuador

Na een goed ontbijt in mijn hostel ben ik vrijdag op pad gegaan naar El Mitad del Mundo, oftewel naar het punt van de evenaar waar Ecuador om bekend staat. Na wat zoeken vond ik dan toch de eerste bus. Deze bracht me naar een station waar ik een andere bus nam. Deze zette me voor de deur af, lekker handig dus.

Na de eerste fotos van de evenaar en het monument  werd ik al snel aangeschoten door een toeristenvanger (iemand die toeristen mee lokt om iets aan te smeren...) Ik heb me toch laten overhalen (en gelukkig maar) om een korte toer te maken naar een krater in de buurt. Met nog een aantal toeristen werden we hier heen gebracht. Wat een ontzettend mooi uitzcht!!! Vanaf boven af keken we zo de krater in. (zie foto). De gids legde uit dat de krater inmiddels helemaal begroeid is en bewoond wordt door ongeveer 40 families. Zij leven onderin de krater van wat ze zelf verbouwen. Ze hebben geen tv of internet. Sinds kort wel electriciteit. Water krijgen ze door damp op te vangen van de wolken die elke dag rond 12 uur een aantal uur over de krater hangen. Ze schijnen erg gezond te zijn en erg oud te worden. Meerdere mensen hebben daar de 100 al gehaald. Om in de krater te komen moet je een heel steil pad naar beneden volgen.

Terug bij de Evenaar nog een museum ingeweest. Best interessant. Je kon er zien hoe de mensen vroeger leefden en hoe ze ontdekten waar de evenaar liep. Ook hebben we wat experimentjes gedaan. Er wordt beweerd dat de evenaar aan je trekt waardoor water niet in een kolk wegloopt in het putje, je minder kracht hebt en een ei op een spijker kan laten balanceren.

Zaterdag ochtend ontmoette ik bij het ontbijt een Nederlands stel. Zij waren net als ik van plan om naar de markt in Otovalo te gaan dus zijn we samen gegaan. Na 2,5 uur met de hobbel bus kwam we aan. Het was ondanks het gehobbe wel een mooi tocht. Dwars door de bergen. Ik heb genoten van het mooie uitzicht!

De mensen zijn ook erg vriendelijk en behulpzaam. Ze denken met je mee. In Otovalo aangekomen riepen meedere mensen in de bus namelijk dat we er waren en er uitmoesten.

In Otovalo zelfop zoek naar de markt. Eerst liepen we over  het gedeelte waar vooral  eten en kleding enzo wordt verkocht. Leuk voor de lokale bevolking, maar voor ons minder interesant. Toen kwamen we bij het gedeelte waar de souveniers worden verkocht. Ik heb al veel leuke dingen gezien, maar heb me nog maar even ingehouden (wordt al snel zo een gesjouw en geprop in je backpack en met nog 5 weken te gaan...). Al kon ik het niet laten om een houten schaal en een broek te kopen...

Vandaag (zondag 21 juni) ben ik het oude centrum in gegaan. Erg druk en mooie gebouwen.

Morgen ga ik verder al zijn mijn plannen nog niet helemaal concreet... de rest van de dag nog maar even bekijken wat ik nou precies ga doen morgen, waar ik heen ga.

1. Carla:
    Hoi Sylvia,

Raadt eens wie ik net tegenkwam? Edwin. Hij blijkt hier bij de HvA te studeren en was aan het loungen in de gang waar ik werk. Dus hierbij ook de groetjes van hem. Goh, wat zie je al veel in die paar daagjes.

Groetjes Carla
  2. Je grote broer:
    Lieve Sylvia,

Heel leuk om weer een verslag van je reis te lezen en later al je foto`s te zien. Blij, dat alles goed met je gaat. Hier is alles ook oke.
    Heel veel liefs van papa en mama.