Knysna, 14 augustus 2010

14 augustus 2010 - Knysna, Zuid-Afrika

Zoals gezegd, zo gedaan, donderdag ochtend de huur auto opgehaald. Klinkt toch makkelijker dan het in de praktijk is. Lesje voor de volgende keer: Eerst de auto uitproberen, heb je genoeg beenruimte enz en dan pas de bagage erin en de papierwerk regelen...

Maar goed uit eindelijk vertrokken we dan toch met een grotere auto dan we eerst van plan waren, maar met voldoende beenruimte en bagageruimte. Ik zou er nog aan kunnen gaan wennen, hij is luxer dan mijn eigen autootje in Zaandam... Het is een witte Nissan geworden met airco en een afstandsbediening om de auto af te sluiten en nog veel meer knopjes waarvan ik nog niet van allemaal weet wat ze doen. Maar hij rijdt goed. :)

Toen we na wat verkeerd rijden Kaapstad uit waren, was ik toch wel opgelucht. In eens links rijden en met je andere hand schakelen valt toch niet mee.... en dat in een grote stad. Het gaat gelukkig steeds meer vanzelf al zit ik soms nog wel op de verkeerde baan of heb ik het idee dat anderen dat doen hahaha.

Vanuit Kaapstad zijn we naar Kaap de goede Hoop gereden. Een mooi uitzicht. Toen door naar een plaatsje vlak voor Simons Town dat bekend is om zijn pinquin kolonie. Daar op de parkeerplaats ontdekt dat de achteruit wat lastig te vinden was, maar uit eindelijk met wat hulp toch goed gelukt.

Na een lekkere lunch zijn we door gereden naar Hermanus. Hier hebben we 2 nachten geslapen. Voor iemand die normaal ongeveer 40 minuten op een dag in de auto zit is 250 km op een dag best een eindje.

Hermanus is een leuk dorp/stad aan de kust wat vooral erg bekend is om de walvissen die er jaarlijks rond deze tijd binnen zwemmen. Je kunt ze zelfs al vanaf de kant zien. Erg gaaf. Omdat ons dat nog niet dichtbij genoeg was, hebben we een boottocht gemaakt van 3 uur. Echt super. We hebben onwijs veel walvissen gezien, ik weet niet eens hoeveel ik denk rond de 20. Een klein groepje daarvan ongeveer 4 of 5 zag ik vanaf eerste rang. IK zat voorop de boot en zij zwommen vlak voor de boot. Ze konden me zowat onder mijn voeten kietelen. Wel indrukwekkend hoor die beesten, zo groot en dan van zo dichtbij zien en horen. Je hoort ze spuiten en ook andere geluidjes maken of bijvoorbeeld hard op het water vallen/ duiken.

In Hermanus hadden we trouwens een leuk visserscottage gehuurd bij Esplanada: een keukentje, woonkamer en 2 slaapkamers en 2 badkamers. Wel erg oubollig ingericht, wat het juist grappig maakte. We hadden dus ieder ons eigen slaapkamer en eigen badkamer. Ik sliep meteen een stuk beter. Wel zo handig als je veel km voor de boeg hebt...

Vanmorgen zijn we vanuit Hermanus naar Knysna gereden, ongeveer 450 km verder. Onderweg zijn we gestopt in Swellendam om wat te drinken en later in Mosselbaai om wat te eten.

Knysna ziet er wel leuk uit, al heb ik het vooral in het donker gezien tijdens en wandeling net. Morgen gaan we naar een uitkijkpunt bij de Lagune en dan door naar Addo elephant parc.

We slapen vannacht in Knysna Backpackers Hostel. We hebben toch maar weer ieder een eigen kamer geboekt. De eigenaar heeft veel te vertellen en geeft veel leuke en handige info. Ook mochten we de restjes van het avondeten opeten. Morgen zorgt hij voor een -hopenlijk- lekker ontbijtje.

1. Marc:
    15 augustus 2010
    Klinkt als een hele mooie reis. De walvissen zijn vast indrukwekkender dan de drie gamba's die ik op mijn bord had deze week ;-)
  2. Papa en mama:
    16 augustus 2010
    Wat leuk, dat jullie zoveel walvissen gezien hebben. Ik hoop, dat jullie ook zoveel dieren van de "big five" zien. We waren wel even verbaasd te lezen, dat je toch met een huurauto i.p.v. de bus verder reist. Papa vindt, dat je lef hebt en wil met je naar Engeland; met jou als chauffeur. Met ons is alles ook oke. Je moet de groetjes van oma hebben. Lieverd, doe voorzichtig en geniet!!!!!!! Liefs en een dikke kus van papa en mama.
  3. Annette:
    16 augustus 2010
    Hoi Syl,
    Wat lijkt me dat geweldig! Die walvissen, ik ben zo benieuwd naar je foto's. Ik sluit me aan bij je ouders hoor, het is heel stoer om daar auto te gaan rijden.
    Geniet maar lekker van al het natuurschoon en maak veel foto's.

Heel veel liefs, Annet
  4. Marja Polman-Roelofsen:
    22 augustus 2010
    hallo Sylvia,
    Wat een mooi reisverslag weer, echt genieten het leest als een boek!
    als je uitgereist bent (gaat dat ooit gebeuren) moet toch maar eens overwegen om er een boek over te schrijven!!
    en dan die prachtige foto's erbij, ik kijk weer rijkhalzend uit naar het vervolg.
    Veel plezier en genieten!
    lieve groet, Marja Polman