Cuenca 2

13 juli 2009 - Cuenca, Ecuador

Zoals beloofd hier het vervolg vanaf Mindo....

30 juni ben ik met een gids gespecialiseerd in vogels op pad geweest om vogels te spotten. Een erg leuke ervaring. Om 6 uur gingen we op pad. De bergen in. Ik gewapend met mijn camera, hij met een verrekijker voor mij en een telescoop waardoor ik de vogels van dichtbij kon zien. Binnen notime kon hij ze vinden en als wij sneller dan de vogels waren, kon ik ze ook door de telescoop zien. Ik heb er verschillende gezien.

Terug in het dorp eerst ontbeten en toen heerlijk gerelaxed in mijn hangmatje met een boek. Voor ik het wist dommelde ik weg. smiddags ben ik naar de ordhideen tuin geweest. Hier bleek ook een vlindertuin en een kolibri voeder plek te zijn. Weer volop fotos gemaakt, waaronder een paar hele mooie van de kolibris. Wat nog niet makkelijk is want die zijn supersnel. Van netjes poseren voor de camera hebben ze nog niet gehoord...

Daarna heb ik Selim bezocht. Een opvanghuis voor kinderen uit het dorp. Erg interessant. Ze werken vooral met vrijwilligers. Stiekem ging het bij mij ook wel kriebelen om daar te komen werken.

Savonds weer wat gedronken met een aantal jongens die ik de avond ervoor ontmoet had in een restaurant. Was erg gezellig. Een van hen bleek de eigenaar te zijn van een bureautje dat quads verhuurt en stelde voor om een ritje door het dorp te maken. Dat hebben we dus gedaan. Eenmaal terug viel de stroom in het dorp uit en moest ik in het pikkedonker mijn cabaña zien te vinden. Dat viel niet mee. Die staat namelijk midden in een jungletuin met planten en bomen. Zelfs met daglicht had ik al moeite mijn cabaña te vinden laat staan in het donker.... Na 2 verkeerde toch de goede gevonden en kon ik lekker gaan slapen. De volgende ochtend rond 10 uur was er nog steeds geen stroom.

1 Juli ben ik met een taxi naar de lodge Bellaviste gegaan. Erg leuk!!! Midden in de middle of nowere een lodge met een geweldig uitzicht op bergen en bossen. 3 ker per dag kan je met een gids mee op zoek naar vogels. Geeft best wel een kick als je een boekje hebt met de meest voorkomende vogels uit die buurt en afstreept welke je al gezien hebt. Ik ben tot 40 gekomen. Van een aantal heb ik ook een foto kunnen maken, zoals een toekan een zeldzame specht en een grote gekleurde vogel.

3 Juli ben ik naar Quito gebracht waar ik de bus naar Tena heb genomen. Onderweg ontmoette ik in de bus een Russische vrouw met 2 kinderen (3 en 9). Zij woont al jaren in Quito en spreekt vloeiend Spaans. Zij anviseerde me naar Mishualli te gaan ipv Tena, een klein dorpje 45 minuten verder. Aangezien iemand anders me dat in Mindo ook al had geadviseerd, ben ik met haar meegegaan. Zij was op vakantie met haar kids. Samen een hostel gezocht. Savonds zijn we op zoek gegaan naar een vreugde vuur wat ergens moest zijn, maar niet gevonden. Daarvoor in de plaats kwamen we Trent tegen, de australier die ik eerder in Chugilan had ontmoet. Hij was samen met een jongen uit Zuid Afrika. Met zijn vieren hebben we een lange avondwandeling gemaakt door het dorp en het verderopliggende dorp.Mishualli is ee erg gezellig dorpje met een plein in het midden. Hier kom je regelmatig apen tegen. Overal in het dorp zie je ze trouwens. Erg grappig. Ik zag er een uit ee tuin komen met eten in zijn pootjes, vermoedelijk uit de keuken gepikt. Een ander zat boven op een dak iets stuk te maken door er hard mee op het dak te slaan.

De volgende dag zijn we met zijn allen gaan ontbijten en toen op zoek gegaan naar een kano. Mishualli ligt namelijk aan 3 rivieren. In het haventje verhuren ze kano´s. Na wat onderhandelen gingen we op pad. Ik had de belangrijke rol van tolk op me gekregen. Ik was namelijk de enige die zowel spaans als engels kon. Best hard werken hoor, alles vertalen. Op het laatst husselde ik het Engels en spaans door elkaar met wat nederlands. Eerst naar een dierenrescue centrum waar ze illegale huisdieren en gevangen dieren oplappen en proberen weer in het wild uit te zetten. Op de terug weg zijn we langs een museum geweest waar je kon zien hoe ze vroeger op dieren jaagden en vallen zetten. Er leipen ook wat apen rond. De jongste dochter van de russische werd geknuffeld en gebeten door een van de apen en toen was de lol er af en zijn we terug gevaren. Zij is met haar kids terug gegaan naar Quito savonds.

Met Trent en de zuidafrikaan ben ik de volgende dag op weg gegaan naar de waterval. Het kostte even om Trent wakker te krijgen (hij houdt wel van een borreltje...). Het pad naar de waterval zou makkelijk moeten zijn. Ik vond het echter gekkenwerk..... Voor het eerst heb ik een tocht niet afgemaakt. Ik vond het echt niet te doen. Het pad liep steil naar beneden over stenen en modder en moslaag over de stenen. Met naast je een steile afgrond..... Na 3 keer weggegleden te zijn vond ik het mooi geweest. De mannen zijn nog een stukje verder gegaan maar ook zij hielden het toen voor gezien. Terug naar boven ging iets beter, maar viel ook niet mee. Vanaf daar zijn zij naar Baños gegaan en ben ik nog een ritje met de kano over de rivieren gaan maken.

7 juli ben ik ook op de bus naar Baños gestapt. Een leuk stadje tussen de bergen en vulkanen. Alleen jammer dat je daar door de wolken niks van kon zien. Daarbij regende het ook nog eens bijna de hele dag. Jammer want met zon of in ieder geval droog weer zou het er helemaal leuk geweest zijn. Baños staat bekend om zijn hotsprings. Er zijn er verschillende. Ik heb er 2 uitgeprobeerd. Best lekker en ontspannend. De eerste dag ontmoette ik Alfonso, hij werkt in een reisburootje. Bij hem heb ik meteen een tour geboekt voor de volgende dag; rafting. Van te voren had ik wel een beetje mijn bedenkingen aangezien ik niet echt een fan ben van hard en snel en hoog, maar wilde het toch eens geprobeerd hebben. Op een schaal van 0-6 gingen wij een 3+ rivier af. Best wild dus. Na een uitgebreide en komische uitleg hoe in de boot te zitten, welke commando´s er zijn en wat te doen als je uit de boot valt, gingen we ter water. De boel wad goed voorbereid. Allemaal een wetsuite aan, schoenen, helm op en een gids in kajak als backup voor als je echt ver uit de boot valt. Het begon nog rustig, maar al snel hadden we hoge golven en waren we kletsnat. Het voordeel hiervan was dat je de regen niet meer voelde. Een aantal momenten ging de boot echt flink om hoog door de golven of kwamen er erg hoge golven over ons heen. Ik moet bekennen dat ik me op die momenten echt wel even afvroeg waar ik aan begonnen was... hahaha... held op sokken als ik ben. Maar ik heb het toch maar mooi geprobeerd. Ben niet uit de boot gevallen en heb onderweg ook echt wel genoten van de mooie omgeving. Of ik het nog eens zal doen? nee dat niet denk ik.... hahaha.

S avonds met Alfonso een kroegentocht gedaan. Erg gezellig en leuke gesprekken gehad over Ecuador en nederland. We eindigde in een bar waar ze in de achtertuin een groot vuur hebben met banken er om heen. Erg gezellig! en goede cocktails.

8 juli ben ik met een Chifa busje (bus zonder ramen) op pad gegaan, de watervaltocht. Onderweg hebben we er wel 18 gezien geloof ik, van groot tot klein. We stopten bij een brug waar je met een elastiek vanaf kan zwaaien zoals tarzan met een liaan door de bossen slingert... Kijken vond ik wel spannend genoeg ;-). Daarna stopten we bij een kabelwagentje. Hier ben ik wel in gegaan. Erg hoog en een mooi uitzicht.De laatste stop was bij een grote waterval. Het pad hierheen was gelukkig een stuk beter te doen. De terug weg was wel pittig omdat je een heel stuk omhoog moet klimmen. S avonds weer cocktails gaan drinken en alvast mijn tas gepakt.

9 juli de bus gepakt naar Cuenca. In Riobamba moesten we overstappen. De tocht zelf was erg mooi. De weg loopt dwars door bergen en dalen. Je ziet de omgeving steeds veranderen. Eerst waren het bergen met een soort lappen deken er over heen. Overal veldjes met graan en andere gewassen die allemaal een andere kleur hebben, waardoor het van afstand op een lappendeken lijkt.  Daarna waren er bergen die er erg aaibaar en pluizig zacht uitzagen. In totaal duurde de reis ruim 8 uur. En dat zonder werkende wc aan bord..... Als de bus ook maar even langer stopte sprintten de meeste toeristen de bus uit op zoek naar een wc. Tijdens een van deze sprintjes kwam ik Katherina en Martin tegen. Een stel uit Duitsland. Daar trek ik nu dus steeds mee op. Erg gezellig. En ze vinden ongeveer de zelfde dingen leuk als ik, lekker handig!. Wat nog praktischer is is dat zij net zoveel tijd hier in Cuenca hebben als ik en de zelfde dag naar de Galapagos eilanden vliegen.

De eerste dag in Cuenca, vrijdag zijn we de stad door gegaan. Op zoek naar kerken en pleintjes. Cuenca heeft 52 kerken... We eindigden de citytoer in een museum waar ze panama hoeden maken. Rare naam voor hoeden die van oorsprong uit Ecuador komen.... Er gaan verschillende verhalen de ronde waarom ze panamahoeden heten. Een ervan vertelt dat het gekomen is tijdens het aanleggen van het panama kanaal. Een van de hoge piefen daar ging op vakantie naar Ecuador. Daar kocht hij een hoed. Terug aan het werk bleek deze erg handig te zijn tegen de felle zon. Hij importeerde er meer voor zijn werknemers. Anderen mensen zagen dat en wilden ook zo´n hoed. Aangezien er in die tijd nog geen made in Ecuador stempel in stond dacht men dat het hoeden uit Panama waren...

Gisteren zijn we met een gids naar een indianen community geweest. Hier demonstreerden ze dingen uit hun leven, zoals wat ze eten en drinken en welke planten er midische functies hebben. We hebben op een steen mais verpulverd tot maismeel en hier een drankje/ pap van gemaakt. Erg lekker. Als lunch werd er een soort picknick kleed uitgerold. Ze legden uit dat dit een soort offer is aan moeder aarde wat tijdens feesten als ritueel wordt gedaan. Op het kleed legden ze mais, aardappelen, kip, worteltjes, kaas en nog wat ander spul. Erg gezellig om zo te eten en ook erg lekker en vullend.

Vandaag zijn we naar wat dorpjes in de buurt gegaan met een gids waar we steeds stopten bij huizen waar met de hand dingen werd gemaakt, zoald gitaren, zilversieraden, kleden, panama hoeden. Was weer een geslaagde dag!!! Morgen gaan we naar het nationale park Las Cajas. Moet erg mooi zijn, dus ben benieuwd. Na alle cultuur van de afgelopen dagen weer de natuur in!

Liefs Syl

1. Jennifer:
    Hoi Syl!

Wat heb je toch weer avonturen beleefd! Rotsklimpartijen, raften...
    Nog heel veel plezier en hopelijk krijg je vanaf nu beter weer.

liefs Jennifer
  2. Je grote broer:
    Lieve Sylvia,

Je hele boekwerk gelezen. Dit is wat je noemt een aktieve vakantie! Wat jij allemaal niet ziet en onderneemt! Trouwens, een reactie achterlaten aan jou doen wij al zonder Marcel, hoor!!!!

Heel veel liefs van papa en mama.
  3. Annette:
    Hoi Lieverd,

ben toch wel een beetje jaloers hoor, wauw wat een vakantie! Heel dapper van je die rafting, weet niet of ik het had gedurfd. Volgens mij kan je weer vakantie houden als je terugkomt. Hoe was trouwens die treinreis?

Knuffel, Annet
  4. Marc:
    14 juli 2009
    Je maakt nog eens wat mee zo op vakantie. Kolibri's heb ik zelf nog niet op de foto kunnen zetten hier in de achtertuin.