Cartagena-Santa Marta

28 juli 2013 - Santa Marta, Colombia

De vorige keer schreef ik over een boottocht die ik ging maken. Ik keek er erg naar uit, maar helaas viel het een beetje tegen. Eerst al 2 uur in de haven zitten wachten voor we eindelijk vertrokken. Gelukkig zat ik naast een leuk gezin uit Bogota waar ik hele leuke gesprekken mee heb gehad. Hun zoon van 11 leert zowel engelsals spaansop school maar was te verlegen om zijn engels uit te proberen. Zo schattig. Na een trip van een uur kwamen we aan bij Playa Blanca. Dat vol zat met mensen. Daar kon je kiezen of je er uit wilde of door naar Isla Rosario. Dus daar koos ik voor. Hop, nog een stuk varen, al was dat wel fijn. Eindelijk even niet de hitte van Cartagena voelen maar een heerlijke verkoeling door de zeewind.

Eenmaal aangekomen bij Isla Rosario konden we kiezen tussen snorkelen of een ayuarium bezoeken en het eiland. Ik koos voorhet laatse, wilde wel wat van het eiland zien. Samen met nog heeeeeeel veel mensen stapte ik uit het bootje. Vlug werden we door de gangen gesluisd. Door alle mensen zag ik de vissen niet meer...

Eenmaal weer buiten bleek dat ze daar een soort openlucht aquarium hadden gemaakt. In de zee hadden ze meerder vakken gemaakt. Elk vak had zo zijn eigen bewoners. De uitleg van de gids ontging me volledig doordat het in te rap spaans was en te veel mensen om nog iets te kunnen zien. Ik besloot lekker mijn eigen gang te gaan en de uitleg te skippen en voorla zelf te kijken en fotos te maken. Tot mijn vreugde bleken ze ook zeeschildpadden te hebben. En geen kleintjes ook!!! Ikvrees dat ik daar erg lang bern blijven hangen en erg veel fotos gemaakt heb. Alsof ik nog geen fotos van schildpadden heb.... maar nooit genoeg. ;-)

Verder waren er haaien en diverse grote en mooie vissen en ... dolfijnen. Ze eindigden met een korte show. Hier kon ik gelukkig wel een plekje bemachtigen om wat te zien.

Daarna werden we allemaal terug naar de bootjes gestuurd. Naar weer een trip waren we terug bij Playa Blanca. Door de mensen was er bijna geen strand meer te zien. Niet echt mijn idee van naar een mooi strand gaan. Maar goed de lunch was lekker. Ze hebbenhier de gewoonte om evenwijdig aan het strand afdakjes te maken en daar stoelen onder te zetten. Dat isook meteen een van de weinige mogelijkheden om tegelijkertijd de zee te zien en schaduw te hebben. Dus daar ben ik ook maar neer geploft. Van lezen kwamweinig door de grote af en aanloop van verkopers. Je kan het zo gek niet bedenken of ze verkopen het. Wel een aantal leuke gesprekjes gehad, maar echt relaxen komt er niet van. Dus toen we terug gingen, vond ik dat wel best. Te massaal voor mij. Wel lekker afgekoeld.

S avonds heb ik in het kleinste restaurant van Cartagena gegeten: Blue Crab. Op het menu staan voornamelijk gerechten met blauwe krab op allerlei verschillende manieren verwerkt. Het restaurant heeft 2 tafeltjes en een minibar waar je aan kan eten. In totaal kunnen er denk ik ongeveer 6 mensen eten. Al weet je het nooit hier, hoeveel mensen ze ergens in proppen. ;-). Ik heb in iedergeval erg lekker gegeten en mezelf daarna getrakteerd op frozen yoghurt in het ijstentje ernaast.

Gisteren heb ik de bus genomen van Cartagena naar Santa Marta. Eigenlijk zou ik doorgaan naar Taganga, maar ontdekte dat er een feest hier was: Feest van de Zee. Met een lange optocht, eigenlijk een beetje een mini carnaval met veel mensen, muziek en gezelligheid.

Vandaag ben ik ook nog in Santa Marta en heb ik eerst lekker uitgeslapen en daarna wat regeldingen gedaan voor de komende dagen. Zo ben ik onder andere een trip naar Leticia in de Amazones aan het regelen. Lijkt me erg gaaf om een aantal nachten in de jungle te zijn.

Morgen ga ik naar Taganga, hier vlak bij. Een vissersdorpje waar vooral ook veel gefeest en gedansd wordt. Daarna ga ik naar Palomino, waar het juist erg rustig en stil is, ook geen stroom maar kaarslicht. Schijnt daar erg mooi te zijn. Daarna zwaai ik de kust gedag en vlieg ik begin augustus terug naar Bogota om door te gaan naar Leticia.

Veel liefs Allemaal!!!

1. Papa en mama:
    28 juli 2013
    Fijn om weer een reisverslag te lezen en dat je al weer veel gezien hebt. De helft van je vakantie zit er al weer op. De tijd vliegt als je geniet. Bij ons ook alles goed. Nog steeds mooi weer. Heel veel liefs.
  2. Marc:
    28 juli 2013
    Jij kan in de woestijn nog schildpadden vinden!
  3. Sylvia:
    29 juli 2013
    Ja de tijd gaat echt snel.Maar gelukkig vermaak ik me weer goed. De hitte begint wat te wennen of het is hier net iets anders warm dan Cartagena. In iedergeval iets minder vochtig.

En ja Marc, schildpadden weet ik overal te vinden! In de jungle in de amozone hoop ik nieuwe soorten schildpadden tegen te komen. Volgens mij heb je daar van die grote moerrasschildpadden. Al kunnen die volgens mij ook lelijk bijten. Dat hoef ik dan weer niet mee te maken....