Zaterdag 18 augustus 2012 Playa El Zonte

18 augustus 2012 - Playa El Tunco, El Salvador

Hoi hoi,

De laatste avond alweer... Wat gaat het elke keer toch weer snel voorbij de vakantie....

Los Cobaanos was erg mooi en rustig. Op de honden na dan. In heel El Salvador ben ik al best wat honden tegen gekomen. De een vaak nog lelelijker en viezer en magerder dan de ander. En allemaal luidruchtig. De honden die als huisdieren worden gehouden zien er overigens wel normaal en goed uit, maar de straathonden... Zij vormen een eigen gang op straat. In Juayua ben ik al eens via een omweg terug naar mijn hotel gelopen en dat was niet om de dronke zwervers die in de straat hingen. Op de een of andere manier deden die onschuldiger aan dan de honden. In Los Cobanos ben ik me een paar keer echt rot geschrokken van honden. Sommigen worden als bewaker gebruikt, andere leven op straat. Beiden vind ik niet lief om het maar even zacht uit te drukken. Ze nemen hun taak als bewaker of als territoriumbewaker namelijk erg serieus.

In het hotel was er echter een ander soort hond, een die mij geloof ik erg lief of in iedergeval interessant vond. Hijj bleef me maar volgen. Waar ik heen ging, was hij ook. Als ik me verplaatste naar een andere hangmat of naar een bank, stond hij ook op en liep gezellig met me mee.  Zucht, als of ik honing aan mijn... had. Hij kroop nog net niet bij me in de hangmat, maar probeerde wel mijn kamer in te komen.

Honden zijn trouwens niet de enige dieren die ik van dichtbij heb gezien... Een keer racede er een enorme kakkerlak door mijn kamer, een enge spin hing nieuwsgierig boven mijn wastafel en een gekko liet zich vanaf het plafond boven op me vallen. Nu vind ik gekkos niet eng , eerder lief en schattig en ze eten muggen, maar hier schrok ik wel even van.

In Loss Cobanos was het wat lastiger trouwens om s avonds uit eten te gaan. De restaurants sluiten al om 16.30... Maar heb ontdekt wat werkt, gewoon op iemand afstappen en vragen of ze voor je willen koken. Dan komen ze het nog in je hotel bezorgen ook. Ik heb echt erg lekker gegeten.

Na nog een dag luieren werd het tijd voor weer wat actie. Vrijdag ochtend ben ik met Nelson, die in het hotel Casa Garrobo werkt, gaan snorkelen. Ondanks dat door de regenval het zicht wat minder was, was het fijn weer even de onderwaterwereld te zien.

Door het water was ik ook eindelijk een beetje afgekoeld. Die ochtend was ik namelijk verhit opgestaan. Een koude douche had ik al geprobeerd, maar ik bleef het bloedheet hebben. Was even bang koorts te hebben. Maar denk dat het vooral kwam door de hitte. Volgens mij was het in mijn slaapkamer ook snachts nog boven de 30 graden. En dan geen airco en alleen een fan helpt dan niet echt. Ik hoopte dan ook erg dat mijn volgende hotel airco zou hebben....

Maar eerst nog tas inpakken en de bus naar Sonsonate. Inmiddels wist ik een binnendoor route en hoefde ik dus niet met mijn bepakking terug over het strand. De bus naar Sonsonate kwam al snel dus dat was fijn. Ik was ruim op tijd, een uur te vroeg, op het busstation. Daar ontdekte ik een koffietentje. Laten ze er nou ook airco hebben.... Voor het eerst sinds 3 dagen voelde ik me afkoelen. Zo fijn!!!! Ben daar dan ook maar de hele tijd blijven zitten.

Toen de bus in om naar Playa El Zonte te gaan. Die zat al aardig vol, maar vond gelukkig nog een plekje achterin. Deze busreis was letterlijk en figuurlijk de langste in heeeel El Salvador die ik tot nu toe heb gehad. Vreselijk, er leek geen einde aan te komen. Daar waar ik me meestal wel kan vermaken om de verkopers en praatjesmakers die de bus in komen, was dit niet leuk meer. Was net een wedstrijd bus proppen. Steeds als je dacht at er niemand meer inpaste, kwamen er nog meer mensen bij. En dan zelfs nog verkopers die van voorin de bus tot achterin wurmen om te proberen snoepjes of fruit of iets dergelijks te verkopen. Naast me kreeg een van de verkopers ruzie met een man die in het gangpad stond. Hij wilde geen stap wijken voor haar en boog zo met haar mee, dat ze er niet langskon. Ik snap ook niet dat de verkopers in die drukte toch er door heen willen persen en ook mogen van de chauffeur. Gelukkig liep het niet uit de hand, maar prettig was anders. Maar bijna 2 uur opgepropt zitten is geen pretje, zeker niet als je het toch al zo heet hebt.

Blij was ik dan ook toen ik ontdekte dat ik een fijne kamer met airco heb. Ik heb een halfuur op bed liggen genieten van de koelte.... Heerlijk!!!!

Vandaag heb ik wat over het strand gewandeld, gezwommen en gelezen. Heerlijk relexed laatste dagje.

Mijn tas is al grotendeels gepakt. Morgen vroeg om 7.00 vertrekt mijn vliegtuig naar Houston. Daar wat rond hangen en dan door naar Nederland....