El Salvador, 26 juli 2012

26 juli 2012 - San Salvador, El Salvador

Hoi Hoi,

Mijn eerste bericht uit El Salvador.

De reis begon even anders dan ik gepland had... Soms zit het even tegen. Ik bleek namelijk toch een soort visum nodig te hebben om in Amerika te mogen overstappen. Eigenwijs als ik soms kan zijn, dacht ik het niet nodig te hebben omdat ik heel Amerika niet inga of in wil, maar ja, kennelijk vinden de Amerikanen het ook nodig dat je een visum aanvraagt alleen om over tekunnen stappen. Dus toen bij inchecken bleek dat ik niet door mocht, was dat even stressen. Gelukkig waren mijn ouders erbij om op mijn spullen te letten en met me mee te lezen bij het aanvragen. Het eerste scherm deed het niet, had storing...Daar word je niet rustiger van kan ik je vertellen ;-). Gelukkig bleek de volgende het wel te doen en is het me dan toch gelukt om een visa aan te vragen.

Toen mocht ik wel inchecken. Na een laatste knuffel met mijn ouders, vertrok ik dan toch. En op tijd. De reis viel erg mee, ik zat vooraan en had daardoor lekker veel beenruimte. Hierdoor leek de reis sneller te gaan dan normaal.

In Amerika, Houston, moest ik overstappen. Sorry hoor, maar wat zijn ze daar toch onvriendelijk en ongastvrij. Ik heb zelfs een waarschuwing gekregen....Ik stond na de paspoortcontrole nog even te wachten op het stel wat de hele vlucht naast me had gezeten en nog weinig ervaring had met vliegen. Daar had ik mijn eerste waarschuwing te pakken. Wat ik daar deed en of ik nu door wilde lopen. Wachten mocht niet. Dus toen toch maar rustig doorgelopen. Toen ik zag dat zij er aan kwamen, liep ik 2 meter terug en ja hoor daar kwam die meneer weer aan. Op strenge toon: mevrouw dit is uw tweede waarschuwing. Nee dan de paspoortcontrole in El Salvador: Goede avond mevrouw, welkom in El Salvador. Heeft u een goede vlucht gehad? Fijne reis!. Wat een heerlijk welkom dan. Volgende keer maar weer kijken of ik via Madrid of zo kan vliegen. Geloof niet dat ik snel naar Amerika op vakantie zal gaan. Ze weten me niet echt een welkom gevoel te geven....

Maar goed, gelukkig zit ik in El Salvador!!! Ik heb een leuk guesthouse gevonden met hele vriendelijke en behulpzame mensen in een veilige buurt. Erg prettig. Alleen ben ik wel door een gang muggen aangevallen. Nog voor ik het wist en tijd had om deet op te smeren, ben ik 5 keer flink geprikt. En die plekken zijn erg dik en hard geworden, dat is dan wel weer jammer. Vandaag dus maar even een zalfje gescoord bij de apotheek. Ik ga het zo laten vertalen door Lena, de eigenaresse van het guesthouse Ximenas. Wil natuurlijk wel weten wat ik erop smeer.

Vandaag ben ik wat rond gaan struinen in het centrum van San Salvador. Wat een hekseketel aan mensen, auto´s, geluiden en spullen. Wat kerkjes bekeken en aangeklopt bij het natinaal theater met de vraag of ik even binnen mocht kijken.... hihi, of ze nog nooit een toerist hadden gezien of nog nooit een toerist die naar binnen wilden. Na druk overleg mocht het en heb ik met de gids di9e ik kreeg toegewezen gezellgi koffie gedronken in de koffieruimte. Erg mooi theater.

Daarna ben ik met een bus naar Puerto Diablo gegaan. Een uitkijkpunt op 30 minuten buiten de stad. Erg mooi, maar ook warm, al die trappen. Nu ben ik weer terug in San Salvador en aan het schuilen voor de wolkbreuk die is los gebarsten.Goed excuus om een verslag te schrijven. :-).

Dat ze hier geen toeristen gewend zijn, merk je aan alles. Gisteren ben ik op zoek gegaan naar een telefoontje met simkaart om bereikbaar te zijn en tussendoor sms-jes te kunnen sturen naar mijn ouders als ik geen internet heb. Vier man sterk kwam me helpen, hahaha. Kreeg meteen ook allerlei reisadviezen.

Kan niet anders zeggen dan dat de mensen hier echt heel vriendelijk en behulpzaam zijn. Hopenlijk blijf ik alleen deze kant van ze zien. Dan gaat het een topreis worden!

1. Marja Polman-Roelofsen:
    27 juli 2012
    Ha die Syl,
    Heerlijk weer een paar heerlijke reisverhalen te gaan.
    verheug mij alweer op het volgende verslag.
    Geniet en pas goed op!

Succes! lieve groet, Marja
  2. Annette:
    28 juli 2012
    Hoi Lieverd,
    gelukkig ben je er! Dat was nog even spannend, lees ik. Hier een paar hete dagen gehad en nu iets mee verkoeling. Aris is BRUIN! En moe van het logeren.
    Pas je goed op jezelf? en geniet van de mentaliteit van de mensen, leuk!
    Kus Annet